Величествената „Аида“ със сръбската дива Саня Анастасия, Йоана Железчева, Валерий Георгиев и Крум Гълъбов

Една от най-впечатляващите със своята пищност и мащабност постановки на Държавна опера – Бургас – „Аида“ от Джузепе Верди, в режисьорската версия на проф. Павел Герджиков, ще дари незабравими мигове на досег с популярната опера на почитателите на класическото музикално изкуство – на 2-ри август, вторник, от 20.30 часа на сцената на Летния театър в Бургас, Спектакълът, който ще пресътвори атмосферата на древния Египет, ще разгърне своята сценична красота и въздейственост под майсторската палка на маестро Иван Кожухаров, с великолепен артистичен каст. Представлението на „Аида“ е част от тазгодишното, петнадесето поред, издание на оперния фестивал Бургаски музикални празници „Емил Чакъров“.

В ролята на съперницата за сърцето на Радамес – властната фараонска дъщеря Амнерис, бургаската публика и гостите на града ще имат привилегията се насладят на прекрасното сръбско мецосопрано със световна кариера Саня Анастасия, която впечатлява не само с харизматична визия, но и с великолепни гласови възможности и сценично присъствие. През настоящия оперен Сезон 2021/ 2022 г. Саня Анастасия има ангажименти на престижни сцени в Германия, Северна Македония, Италия, Малта, България, Сърбия, България и др. Саня Анастасия ще вплете артистизма и силното си женствено излъчване при изграждането на разкъсваната от съмнения и ревност принцеса, която пази в сърцето си едновременно и страст, и отдаденост, и жестокост, и реваншизъм, и типично женска горест, която е опустошителна за нейната същност. Отчаянието, непримиримостта с емоционалната загуба на любимия мъж, преплетени с искреното страдание и болка в чисто човешките й измерения, придават особен колорит на образаа на Амнерис.

В ролята на Аида бургаската публика ще има удоволствието да види и чуе забележителното драматично сопрано Йоана Железчева. Нейният мощен и прибивен глас, който, обаче, притежава и нежно-лирични параметри, както и изключителна духовна сила и въздейственост, спомага за цялостното изграждане на образа на поробената етиопска принцеса. Аида на Йоана Железчева е белязана едновременно с мекота и сила, с вътрешно стремление към любовта и външен израз на невъзможността да бъде осъществена, поради трагичната сила на обстоятелствата. Йоана Железчева бе неотразима преди дни в трагично-лиричната роля на Лиу в шедьовъра на Джакомо Пучини „Турандот“ на сцената на Летния театър в Бургас, под палката на маестро Григор Паликаров.

На сцената на Летния театър на 2-ри август ще излезе познатият на публиката в Бургас тенор Валерий Георгиев /гост/ – в ролята на Радамес, египетски знатен воин, за чиято любов се борят прекрасните Аида и Амнерис – всяка чрез своите способи и емоционална сила. Тенорът е известен с богатия диапазон на гласа си с т.нар. Росиниеви височини, каквито много малко тенори в света притежават. Образът на Радамес е характерен с неговите сърдечни тежнения, противно на логиката и прагматичния избор, които са подчинени на обичта му към етиопската пленница Аида. Заключителната сцена на зазиждането на живите Аида и Радамес остава задълго в съзнанието с драматичността на музикалния изказ, характерен с приглушен плачевен тон. В него, обаче, изпъква не толкова отчаянието на неминуемата смърт, а по-скоро звучи като апотеоз на любовта и като един от най-ярките символи на безсмъртието, превъплътено в сливащите се души на двама влюбени, макар и обречени – тук, в земните измерения.

В ролята на етиопския цар Амонасро гостува баритонът, също пеещ по световни сцени, Крум Гълъбов, добре познат на бургаската публика от ролята си като Жорж Жермон в „Травиата“ от Верди – успешният спектакъл бе в рамките на Бургаските музикални празници „Емил Чакъров“ 2021 г., в партньорство с прекрасното младо сръбско сопрано Весна Джуркович в ролята на Виолета Валери. Сценичното присъствие на Амонасро постига патетично внушение и достолепност, чрез придържането към силата на закона, независимо от причинената непосилна мъка на неговата дъщеря Амнерис.

В образа на върховния египетски жрец Рамфис на 2-ри август влиза басът Делян Славов, който преди дни направи силна роля като слепия татарски цар в изгнание Тимур в „Турандот“ от Пучини. Като Фараона на Египет на сцената на Летния театър в Бургас ще се представи басът Костадин Мечков, Жрица ще бъде сопраното Стефка Христозова, Вестител – тенорът Милен Динолов, който дебютира успешно като Понг в „Турандот“ на 22-ри юли.

В спектакъла на „Аида“ хоровият състав под диригентството на Невена Михайлова е не само фон на сценичното действие, но и равностоен участник в драматичната нишка на събитията. Чудеснo тематично вписана е и хореографията на проф. Мехмедов, в изпълнение на балета на Бургаската опера с репетитор Галина Калчева. Маестро Иван Кожухаров съумява да издигне оркестровия съпровод с концертмайстор Христо Белчев на високо изпълнителско ниво и да му придаде допълнителен драматичен нюанс, отвъд професионалната рутина.

Художник на декорите, пресъздаващи величествената респектираща обстановка в Египет, с емблематични артефакти, е дело на художника Чавдар Чомаков, хореографията, която също е синхрон с древноегипетската култура и специфика на костюми и движения, е на проф. Хикмет Мехмедов.

Постановката на Държавна опера – Бургас на една от най-известните творби на Джузепе Верди – „Аида“, монументална музикална творба, с мащабно звучене и сценография, е събитие, което живее дълъг сценичен живот, превъплъщавайки се всеки път в различни нюанси на изпълнителското изкуство, като индивидуален певчески натюрел. „Аида“ е характерна с многозвучен ефект – от майсторското съчетаване на широкомащабността и художествените внушения на Вердиевата музика. Всеки спектакъл на една от най-поставяните опери в световен мащаб постига това, което е смисълът на изкуството – комуникация на висше ниво между публика и ваятелите на импозантната постановка – солисти, хор, оркестър, диригент. Те вплитат майсторство и вдъхновение в общия стремеж да изваят запомнящи се образи и оставят у зрителите усещане за цялостност, завършеност, емоционална спойка, впечатване в съзнанието и паметта на музикалното внушение.

„Аида“ е едно от най-изпълняваните и обичани опери на Верди. Като една от късните Вердиеви творби, тя носи характерните черти на творческата зрелост, философското обобщение на основополагащи житейски дилеми, изкристализиране на образно-понятийната йерархия в областта на музикалната естетика, както и дълбок психологизъм при изграждане на образите. „Аида“ впечатлява с многопластовостта – както в сюжетната линия, така и при разкриване, разгръщане и противопоставяне на характерите драматизма на сблъсъка на чувства, интереси и разкъсващото усещане за избор между дълга и любовта. Вещата и задълбочен режисьорска работа на проф. Павел Герджиков напълно се вмества в цялостното въздействие на творбата – както в съзвучие с вложения от автора идейно-естетически заряд, така и като самобитен подход в творческия процес на раждане на спектакъла. Несъмнен душевед е постановчикът, като успява да изведе на преден план в спектакъла именно човешките взаимоотношения, техния драматизъм, многообхватност, както и неземно красивите измерения на любовта. Наблюдава се майсторски момент на психологизиране на образите, дълбинна интерпретация на отношенията, а не търсене на повърхностен външен блясък. Съчетаването на блестящите солистични изяви, ансамбли и хорови изпълнения, в синхрон с виртуозните партии на оркестровия съпровод, под палката на маестро Иван Кожухаров, се изпълняват с лекота и професионализъм, а цялостният ефект от възприятието на мащабното оперно произведение е за постигане на художествено внушение, граничещо с естетична нирвана.

Кратко съдържание на „Аида“:

Операта „Аида“ е най-известната творба на Джузепе Верди. Дълго е битувал мит, че тя е написана по поръчка за откриването на Суецкия канал – всъщност това не е така. Либретото е написано от четирима автори, като в основата му стои египетска легенда, разшифрована от папирус.

Още на премиерата си в Кайро, Египет, операта жъне изключителен успех. Година по-късно повтаря фурора си в Миланската „Ла Скала“.

Действието на операта се развива в Мемфис и Тива по времето на междуособиците на Египет и Етиопия. Аида е етиопска принцеса, попаднала в плен в Египет. Египетският военачалник Радамес е влюбен в нея, но дългът го обрича на вярност към фараона. Амнерис, дъщерята на фараона, е влюбена в Радамес. Негова военна победа му позволява да измоли милост за етиопците. В замяна обаче се налага да се сгоди за Амнерис. Той все пак успява да организира бягството на Аида и сънародниците й, като за тази цел се налага да извърши предателство – да разкрие позициите на собствените си войски. Военачалникът успява да спаси Аида от сигурна смърт, което го обрича на съд. Присъдата е да бъде погребан жив в гробница. Дори усилията на Амнерис не успяват да го спасят. Но в гробницата заедно с него се озовава и любимата му Аида.

Facebook Коментари

Print Friendly, PDF & Email